torsdag 2 april 2009

No cat power

Nu är jag rejält förbannad på mina grannar och min bostadsrättsförening! Grannarna är tydligen katthatare och har ringt ner Styrelsen i bostadsrättföreningen i sådan omfattning att det nu lett till att Styrelsen i HSB har skrivit ett brev till alla kattägare på min gata med följande punkter:
1) Din katt får inte störa omgivningen. Lagstiftningen ställer ett strikt ansvar på att det är djurägarens sak att förebygga problem av det slaget.
2) Din katt får inte vistas ute utan tillsyn. Detta för att din katt inte skall gå in på din grannes uteplats eller balkong samt in i andras lägenheter.
3) katten skall använda kattlåda inne i er lägenhet. Detta för att tillse att inte sandlådor eller föreningens rabatter används som kattlåda.
4) Husdjur får inte hållas på sådant sätt att grannar störs av lukt. God hygien och renhållning är viktig med tanke på medmänniskor och för djurskyddet.
Punkt 1,3 och 4 tycker jag är självklara saker men punkt 2 - hur i gösse namn kan man kontrollera en katt?! Jag ringde och skällde ut ordföranden i bostadsrättsföreningen men han höll helt med att det var löjligt allihop men när grannarna klagar och klagar kan de inte göra annat än åtgärda "problemet". Till saken tillhör att det finns en katt på gatan som går in hos andra och kissar och äter upp mat och lägger sig i soffan (även hos oss) och honom har vi gett namnet "Sluskkatten". Jag är helt säker på att det nu är Sluskkatten som skapar dessa problem bland grannarna. Tråkigt nog går det ju ut över flera av oss för att den kattens matte och husse inte ger honom mat eller har kastrerat honom! Nu kanske jag måste flytta då. Det är alldeles för svårt att hålla två medelålders katter inomhus hela dagarna då de vant sig vid att kunna gå fria utomhus - de sitter i fönstret och tittar ut på terrassen och skogsdungen med längtan i blicken...

3 kommentarer:

Nina sa...

Det finns inget som kan få människor att gå igång som att få klaga på katter. Absolut flest samtal till lokaltidningarna jag jobbar på handlar om grannens hemska katt. ignorera dem!! Det är bara ett sätt för folk att få gnälla lite.

Kajsa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kajsa sa...

Ta det lugnt och se hur det faller ut föreslår jag. Om det nu inte är dina katter de är irriterade på så kommer säkert ingen heller klaga om de inte följer "reglerna". (och om de gör det så berätta för dem att du naturligtvis redan har talat med dina katter, men om de nu bryter mot någon regel så ska du självklart ta ett snack med dem igen. Det är ungefär lika absurt som regeln i sig.)