torsdag 16 april 2009

Vad trött du ser ut!

Ibland får vi kommentaren; "vad du ser trött ut!" och det måste, enligt min mening, vara en av de värsta kommentarer man kan få av någon, för hur pigg och fräsch och glad man än känner sig blir man genast tveksam till om det bara var inbillning. Jag fick just en sådan kommentar förra sommaren på ett dop och då var det t.o.m. i samma mening som "jag hörde att du hade skilt dig - vad trött du ser ut!" Jag blev och blir uppriktigt arg och ledsen över en sådan kommentar för den har inget syfte. I just detta fallet kände jag mig extra tjusig och utvilad och kände inte alls igen kommentaren, men trots det låg den kvar och gnagde i ett par dagar efteråt. Apropå kommentarer som inte har något syfte så fick min kära väninna ett påpekande för ett par år sen att hennes näsa var för liten... vad säger man då? "Men oj tycker du det, då ska jag genast göra en näsförstoring", eller vadå? Visst säger jag också obetänksamma saker ibland men vi diskuterade just detta med trött-kommentaren häromdagen och den sårar bara. För om man i det läget inte alls känner sig tjusig och utvilad utan utjasad, trött och sliten så mår man ju inte bättre av att någon påpekar det- och som sagt, inte heller om man känner sig tjusig och utvilad- då börjar man fundera på hur man ser ut egentligen...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hmmm... Jag säger det ganska ofta. Till min dotter: Vad trött du ser ut, kanske är det dags att du går och lägger dig? Med hopp om att det ska få henne att känna sig så trött att hon vill gå och sova! Men det kanske inte är så schysst...

Charlotta Åberg sa...

Usch vad hemskt det är! Spelar ingen roll hur pigg och fräsch jag känner mig, får man kommentaren 'vad du ser trött ut' så blir man det. Blä