torsdag 8 januari 2009

Nu vankas det rutiner jajamensam

Nu när jullovet är över vankas det rutiner som bara den. Tur är väl det, för sonen i alla fall. Själv har jag lovat mig själv att bryta rutiner och prova nya vägar och tillvägagångssätt detta år. Allt för att nya och spännande saker ska hända i mitt liv. Men jag tackar för att det finns rutiner som ibland är ganska underskattade när det gäller barn. Rutiner är underbart när man har barn, i alla fall för oss föräldrar eftersom vi får belöning i form av glada och harmoniska barn. Ta t.ex. sonen som inte har kommit i säng före 21.30 på kvällarna under lovet under stora protester och knappt fått i sig mer än någon enstaka knäckebrödsmacka eller chicken nugget - äter nu glatt frukost, lunch, mellis och middag och somnar vid 20.00 utan några som helst problem. Inget trugande, ingen grinighet utan hej och hå nu ska vi äta och sova. Det är det som är skönt när dagis och jobb kommer igång igen för då blir det minsann ordning och reda med mat och läggning. Men som sagt, själv ska jag ändra på alla de rutiner jag kan ändra, byta färdväg till jobbet, prova att laga nya maträtter och sådant som man faktiskt kan ändra på.

Inga kommentarer: