torsdag 26 februari 2009

Bra för kärleken, dåligt för demokratin

Så fylldes alla tidningar (tio sidor i DN!) och TV inslag med nyheterna om att kronprinsessan Viktoria och Daniel Westling hade förlovat sig och jag måste bara säga att jag ärligt talat inte tycker vi ska ha monarki. Jag ska nog gå med i Republikanska Föreningen snart där min kollega för övrigt är ordförande. Visst är det fint att de nu kan gifta sig med varann- det är ett slag för kärleken, och särskilt eftersom han är en man av folket, men varför måste vi ha monarki? Jag vill kunna rösta på de som har inflytande i Sverige och inte att de ska kunna ärva sin titel. När jag nu säger detta vet jag att min mormor skulle bli ledsen eftersom hon älskade alla kungligheter och prenumererade på Svensk Damtidning för att få läsa allt om dem men tyvärr jag måste vidhålla: avskaffa monarkin! PS. När kronprinsen av Holland gifte sig med argentinska Maxima sprutade de upp någon kemikalie i luften för att himlen skulle vara solig, blå och fin...tala om skadligt för miljön.

Inga kommentarer: