tisdag 25 november 2008

The Dora effect

Min son (4) har fram tills nyligen inte visat något som helst intresse för att lära sig andra språk, dvs. engelska och spanska trots att hans pappa pratar bådeoch med honom och trots att han får hemspråksundervisning i spanska i förskolan. Han har snarare blivit aggressiv och sagt "prata svenska" när jag frågat honom vad olika ord betyder på spanska t.ex. Men nu- sedan han började spela datorspel och titta på filmer med den lilla mörka flickan Dora har det hänt något. Igår frågade han mig vad olika ord på svenska hette på spanska och engelska. Tur att min turistspanska fortfarande duger för vad glad jag blev. Han repeterade orden med stor entusiasm och även under utvecklingssamtalet i förskolan förra veckan hade läraren i spanska sagt att sonen helt plötsligt gjort stora framsteg. Det känns jätte roligt att min son har möjligheten att lära sig flera språk tidigt för det kommer han ha stor nytta av. Tala om Doraeffekt!