onsdag 5 november 2008

Hetsiga föräldrar

Igår var jag på föräldraråd på min sons förskola. Jag har varit med i det där föräldrarrådet sedan förskolans början dvs. sedan 2005 och kan säga att det aldrig någonsin har varit så intensiva, och negativa diskussioner som under gårdagens möte. Flera föräldrar var minst sagt rasande och jag bara satt och gapade för jag håller inte alls med. Det var fel med det ena och det andra. Soppa på torsdagar var helt förkastligt, att barnen inte längre fick sova ute gjorde att flera föräldrar ville byta dagis, personalen var oengagerad, gården felbyggd... ja listan var lång. Mitt i allt detta tänkte jag, visst ska man få ha sin åsikt och framföra den men hur negativ kan man bli? Efter allt klagande som tappert bemöttes av biträdande rektor utbrast en av de klagande mammorna: "men min dotter älskar det här dagiset! Hon trivs hur bra som helst"! Ja det har vi märkt eller hur tänkte jag. Då viskade en annan mamma till mig "ja ofta tror sig föräldrarna veta vad som är bäst för sina barn men ofta har de fel". Ja, vad man än tycker så var det sannerligen en underlig kväll med en tråkig stämning och visst jag tycker att det är bra att detta forum finns så att alla får komma till tals men jag har inget att klaga på för min sons förskola har blivit så mycket bättre sedan starten och han älskar att gå dit. Personalen är varm, personlig, kunnig och engagerad, maten hemlagad, gården har byggts ut och blivit jätte fin!

Inga kommentarer: