torsdag 4 december 2008

Vin i Karachi

Under en middag med flera pakistanska tandläkare igår lärde jag mig att i Karachi tar man med sig vin i plastpåsar till restauranger. Vinet hälls sedan upp i tekannor - och det kan man sedan dricka utan att det är illegalt, eftersom då är det te och inte det förbjudna vinet man dricker. Jag vet så lite om Pakistan och förvånades över mina bordskavaljerers frispråkighet om livet där. Mina bordskavaljerer berättade att "alla" (läs de rika, välutbildade) bor i lägenhetskomplex där det finns både swimming-pooler, mataffärer och sportcentrum. Man går inte utanför dessa "clubs" som det heter utan att ta bilen och en säkerhetsvakt med sig. Man går aldrig omkring i stan så att säga för det är inte säkert, särskilt inte för västerlänningar eller kvinnor. Några utbytesstudenter hade vågat sig upp i bergen för några år sedan men de fick malaria så det rekommenderades inte. Det var en spännande kväll. Vi fick fantastisk mat och samtalen och vinet flödade i fyra timmar. Sådana möten är vackra - och man kan leva på dem länge. Efter middagen ringde min diaboliska fd. inneboende också som är tillbaka i stan men det är en annan historia...

1 kommentar:

Nina sa...

Hi hi vad kul! Måste jag fråga pappa om han känner till. kanske har han trott att han drack te?
Du är utmanad. Se min blogg.