måndag 23 mars 2009

Barnaktiviteter

Jag har alltid varit emot att barn ska börja med för många aktiviteter när de är små eftersom jag har tänkt att de knappt själva vet vad de är intresserade av och att de när det blir äldre ändå kommer att ha så fullt upp, men nu visar det sig att jag är nog en av de få föräldrar som tycker som på sonens förskola. Igår begav vi oss nämligen iväg på bollskola och där fanns flera av sonens förskolekompisar. Jag hade ett kort samtal med de pappor och mammor som var där och diskussionen handlade just om hur många aktiviteter deras barn gick på, eller skulle börja till hösten då de fyller fem år. Jo, tre aktiviteter var maxantal sa en pappa; "Sonen ska spela fotboll, gå med i karateklubb och spela bandy- det får räcka!" Tre aktiviteter?! Det låter väldigt mycket för en femåring i mina öron men jag vet inte, jag kanske får omvärdera detta. Sonen gillade i alla fall bollskolan. Han var absolut ingen ny Ronaldho eftersom han tröttnade titt som tätt och lade sig ner på planen för att vila, men han tyckte det var kul i alla fall. Och nu har vi fått erbjudande om att gå med i karateklubben "karate kul" och att börja dansa till hösten så nu vet jag faktiskt inte hur det blir. Jag ska fråga sonen vad han vill så får vi se...

2 kommentarer:

Kajsa sa...

Fast vad säger barna? Svårt när man erbjuder roliga aktiviteter, klar barnet vill vara med och prova, men frågan är hur det känns sen, vecka efter vecka. Hade precis en liten 6-årig kille på jobbet som klagade på det härom dagen att han var så trött för på fredagar hade han fotboll och sen på lördagar hade han tennis och han kände aldrig att han fick vila. Men samtidigt hade han ju sagt ja till det schemat så han ville inte riktigt säga ifrån och säga att han var trött..

Charlotta Åberg sa...

vad fin Max är!