fredag 24 oktober 2008

Hyllning till Haruki


Min favoritförfattare Haruki Murakami (född 1949) borde hyllas för sin unika stil och intressanta skildringar av moderna Japan. Jag väntar tappert varje år på att han ska vinna Nobelpriset, men icke. Egentligen så vet jag inte varför jag tycker att han skriver så bra men han skriver ofta surrealistiskt om underliga kvinnor och händelser och om katter. Tydligen så hade han en jazzbar i Tokyo innan han blev författare, den hette Peter Cat. Hans stil påminner lite om Paul Austers eller Boris Vian. Hans titlar har fantasieggande namn som The Wind-Up Bird Chronicle, Kafka on the Shore och The Wild Sheep Chase. Läs något av honom om ni får chansen. Jag försöker begränsa mitt läsande till en bok per år eftersom jag inte vill att hans böcker ska ta slut, men det är svårt. För mer information: http://www.randomhouse.com/features/murakami/site.php?id=

1 kommentar:

Unknown sa...

Lustigt. Igår träffade jag en svensk som nyligen rest längst floden till Laos och läst just Haruki, som han var helt uppfylld av. Nu hade han hittat en ny bok av honom och skulle precis sätta sig på ett café i Chiang Mai och bara läsa... Och några timmar senare läser jag ditt inlägg om samma författare. Nu blir jag lite nyfiken, måste nog leta upp en bok...